Home Boot Foto's Reactie

14 juli 2018

Wind mee langs Zweedse oostkust.

Het is een hele tijd noordenwind en daar profiteren we van om langs de Zweedse zuidoostkust naar het zuiden te varen. Van Gotska Sandon steken we over naar Gotland. Er staat een goede windkracht 4 a 5 en met de gennaker op gaan we af en toe ruim boven de 8 knopen.
Langzaam zien we Gotland boven de horizon uit komen. Veel bos en langs de kust hier en daar krijtrotsen die soms de wonderlijkste vormen hebben. We meren af in Lickershamn, een echt recreatieplaatsje met een haventje, een camping en een camperplaats. Er is ook een restaurant en een viswinkeltje waar 's ochtends verse broodjes worden verkocht. We komen niks te kort.
De volgende dag steken we weer over naar het Zweedse vasteland. Een lang stuk over zee en het laatste stukje tussendoor de scheren. Tegen de tijd dat we afmeren op het eilandje Ido is de wind weggevallen en is het weer een prachtige avond.

De volgende dag maken we onze voorlopig laatste tocht tussen de scheren. We genieten nog een keer volop van de mooie uitzichten, opnieuw onder een stralend zonnetje. We kunnen geen genoeg krijgen van het scheren-varen en nemen ook nog een allerlaatst kronkelig en smal stukje mee. Op sommige plaatsen staan de boeitjes waar we tussendoor moeten maar 15 meter uit elkaar. Best spannend, maar wel erg leuk.

We ontdekten dat vrienden uit Nederland naar het noorden aan het varen waren en in de buurt van het eilandje Runno voor anker waren gegaan. Het was hun eerste kennismaking met de Zweedse kusten. We ankerden vlak naast hen en hadden een gezellige avond om tips en wetenswaardigheden uit te wisselen.
Met een stevige wind in de rug konden we de volgende dag naar Kalmar varen. Kalmar ligt op de Zweedse vaste wal tegenover het eiland Oland. Het water tussen het eiland en Kalmar is de Kalmar Sund en er is een brug over met een doorvaarthoogte van ruim 35 meter. Net voorbij de brug konden we Kalmar invaren. We waren er 10 jaar terug ook, maar herinnerden ons er niet veel van. Enerzijds is het een historische stad met mooie oude gebouwen waar vele verdragen zijn afgesloten, anderzijds is het een gezellige, drukke en levendige plaats. De jachthaven ligt in het centrum dus we konden weer mooi even boodschappen doen. Op het strand achter het slot werden prachtige zandsculpturen gemaakt.

De dagen er na waren er maar zwakke windjes, zodat we maar kleine stukjes verder voeren naar Bergkvara en vervolgens naar Sandhamn. Sandhamn zijn we binnengevaren omdat er een dreigende onweersbui boven land hing en we de bliksemflitsen naar de grond zagen gaan. We hadden op tijd de touwtjes vast, maar de bui kwam nauwelijks van zijn plaats en meer dan een paar regenspatjes kregen we niet over ons heen.