Home Boot Foto's Reactie

16 juni 2018

Helsinki

Vanuit Tallinn zijn we de Finse Golf overgestoken naar Helsinki. Dat is ongeveer recht naar het noorden en een afstand van ruim 40 mijl, ongeveer 80 kilometer. Zo'n afstand is goed te doen in een dag, zeker met de zuidwesten- tot westenwind die voorspeld was. Die was er eerst ook, zakte toen wat in en kwam daarna weer lekker terug. Net op het moment dat de wind minder was zaten we in de hoofdvaarroute van de schepen die van en naar Sint Petersburg varen. Ook de veerboten tussen Tallinn en Helsinki voeren ons links en rechts voorbij. Paulien werd er zenuwachtig van. Daar moet je niet te lang ronddobberen, dus even een uurtje de motor er bij. Gelukkig ging het weer lekker waaien. Op het eind van de dag hadden we een windkracht 5 in de rug, zodat we met ruim 7 knopen over het water richting Helsinki stoven.
Het leek ons fijn om niet direct van de drukte in Tallinn in de drukte van Helsinki te komen. Het eiland Suomenlinna leek daar heel geschikt voor. Het bestaat uit een paar eilandjes die door bruggen met elkaar verbonden zijn. Het is een oud fort en veel van de garnizoensgebouwen en vestingmuren staan er nog en zijn in gebruik. Zo is er een groot droogdok dat nog in bedrijf is. Er wordt veel aan de restauratie van oude houten schepen gewerkt. Op de kant lagen grote partijen hout gereed voor gebruik. Verder wonen er op het eiland kunstenaars die er ook allemaal hun activiteiten hebben.

In het jachthaventje voeren de boten af en aan. Het was een gezellige boel. De volgende ochtend moesten we helaas voor 12 uur weg zijn, want het haventje was helemaal gereserveerd voor de 'houten boten club'. Net toen we wegvoeren kwamen ze al aan, vele tientallen prachtige houten motorboten, groot en klein.
Wij zijn een mijl verder gevaren naar een ander eilandje, Blekholmen. Op dat eilandje is de oudste jachtclub van Finland gevestigd. Die club heeft een prachtig clubgebouw, met een veel te luxe restaurant. Maar ook prachtige zeiljachten aan de steigers, vooral veel lange, smalle houten boten die er allemaal even mooi verzorgd uit zien.

Vanaf Blekholmen is er een privé pontje van de jachtclub, dat naar de vaste wal gaat en dan loop je in tien minuten naar het centrum van Helsinki. Het was wederom een prachtige zonnige dag en in de stad genoot iedereen. Op het park dat zo'n beetje de centrale hoofdstraat van Helsinki is zat het dan ook vol op de grasvelden. Het lijkt het Vondelpark wel.

Met wat zoeken vonden we een heel grote boekhandel, waar we nog wat kaarten en een vaargids van de zuidkust van Finland konden krijgen. Vanaf nu gaan we westwaarts langs de zuidkust, richting Zweden. Helsinki is het verste punt van onze reis. We hebben het glas geheven op het bereiken van dit verste punt. Voor de terugweg langs de Alland Archipel en de Zweedse Oostkust hebben we nog ruim de tijd. Met de voorspelde straffe westen wind voor de komende dagen, komt dat goed uit.