Home Boot Foto's Reactie

14 juni 2018

Tussen de rotsen door naar Tallinn

Riga is weliswaar de hoofdstad van Letland, maar de noordkant van de Golf van Riga wordt afgesloten door een hele verzameling Estlandse eilanden. Saarema is de grootste, maar er zijn er nog een heleboel meer. Je kunt er heel mooi tussendoor varen en er zijn ook heel wat haventjes om aan te leggen.
We varen van het eilandje Kihnu naar de Kuivastu. Daar is een kleine jachthaven vlak naast de veerhaven waar de veerponten afmeren die de verbinding onderhouden tussen het vasteland en het eiland Muhu, dat weer aan Saarema vastzit. De veerboten varen af en aan en er staan steeds rijen auto's te wachten met mensen die op zondagmiddag na een weekend op de eilanden geweest te zijn weer terug gaan. Maar van alle drukte merken we weinig. We hebben een mooi beschut plekje gevonden. De havenmeester is allervriendelijkst en attent. Hij had ons al van ver aan zien komen en gespot op Marinetraffic. Hij stond ons op te wachten, want veel passanten zijn er nog niet. De Nederlandse vlag hing al in één van de vlaggenmasten op de kant. Na ons kwam er zowaar nog een Nederlandse boot de haven binnen varen, een grote Lemsteraak. Zo'n bijzondere boot trok heel wat bekijks in de haven.
Vervolgens zijn we doorgevaren naar Haapsalu. Eerst konden we over ruim water varen en dat ging goed met een lekker windje in de rug. Maar het laatste stukje moesten we door nauwkeurig aangegeven vaarwegen, want daarbuiten lagen allemaal stenen en rotsen net onder water. Gelukkig hebben we onze elektronische kaart die precies bijhoudt waar we ons bevinden. Zonder zo'n kaart zouden we heel wat zenuwachtiger zijn.

Haapsalu is een klein mooi oud plaatsje. Op een heuvel is lang gelden een fortificatie gebouwd met daarbinnnen een forse kerk. Vanuit dit plaatsje werden eeuwenlang de eilanden voor de kust bestuurd.
In de ramen van de kerk is met volle maan de 'White lady' te zien. De legende gaat dat een monnik en een meisje uit het dorp verliefd werden. Lang ging dat goed, maar de relatie werd uiteindelijk ontdekt. Het meisje werd levend in een muur ingemetseld en na een paar dagen verstomde alle gejammer van het meisje. Maar iedere keer met volle maan verschijnt ze dus nog weer als een schim in de ramen. Of het een legende is, is ook de vraag, want bij restauratie werkzaamheden werden op zeker moment nog botten gevonden ...

Van Haapsalu varen we door naar Lohusalu. Voor het eerst vertrekken we met dikke bewolking en wat mist, met af en toe wat regen. We moeten recht tegen de wind in over smalle vaarwegen tussendoor de rotsen, dus dat doen we op de motor. Als we op open water zijn, hebben we de Finse Golf bereikt en kunnen we weer zeilen. De wind is eerst recht op de kop. Dat betekent heel wat water over dek en helaas een nat bed! Weten we weer dat de schroeven van het luik aangedraaid moeten worden! Ook vandaag keert de zon weer terug en na een paar uurtjes is het weer een stralend blauwe hemel. Het bed is dus snel droog, mede door het zoete water in dit deel van de Oostzee. De wind draait ook nog en vervolgens is het met de wind mee naar Lohusala, een piepklein haventje op een landpunt in de buurt van Tallinn. Ook deze haven is op en top in orde en eigenlijk veel te luxe en mooi. Er wordt behoorlijk in de watersport geïnvesteerd in Estland, maar een havenmeester zeven dagen per week vierentwintig uur per dag vinden we toch wat overdreven. Zeker voor de twee passanten die hij kan noteren op de dag dat wij er aan komen.
Van Lohusala is het nog een klein stukje naar Tallinn. Eerst kunnen we nog lekker zeilen, maar dan valt de wind weg en het restant gaat op de motor. We zien al van verre de grote veerboten en cruiseschepen naar Tallinn varen en in de haven liggen.

We moeten ons melden en toestemming vragen om de haven in te varen. Die krijgen we en even later meren we af in de Old City Marina, vlak bij het oude centrum van Tallinn.
Tallinn is ook weer een erg mooie stad. Veel gebouwen van eeuwen oud binnen de stadsmuren die nog grotendeels in tact zijn. Daarbuiten wordt enorm vernieuwd en bijgebouwd. Alles doet heel modern aan en Tallinn doet maar weinig onder voor een moderne stad in West-Europa. Ook het verkeer is aardig druk en de prijzen zijn ook ineens weer een stuk hoger.
We bekijken Tallinn uitgebreid en genieten van prachtige uitzichten en van lekker eten en drinken.

Aan het einde van de tweede dag varen we naar de oude Olympische haven van Tallinn. Dit is duidelijk het zeilmekka van Estland. Er liggen heel moderne race zeiljachten en er wordt volop getraind in kleine open zeilbootjes. Er zijn hier ook regelmatig zeilwedstrijden met internationale deelname. Sinds lang zien we zo weer eens een hoop sportieve zeilactiviteiten bij elkaar. In Estland zien ze dat blijkbaar helemaal zitten.