Home Boot Foto's Reactie

4 mei 2018

Warm weer op de wadden.

Na een frisse en winderige start is het ineens prachtig weer geworden. Ons verlof kan zo ongeveer niet mooier beginnen. Na een nachtje in IJmuiden zijn we over de Noordzee doorgevaren naar Den Helder. De wind was naar het noordwesten gedraaid en nog een beetje fris. Maar dat was prima om langs de Noord Hollandse duinenkust te zeilen. Halverwege hield de wind er mee op, en moesten we verder op de motor. Blijkbaar was alle windenergie een dag eerder al helemaal opgebruikt. De zon scheen echter volop, dus het werd een heerlijke namiddag die al een beetje zomers aanvoelde. Bij de Koninklijke Marine Jachtclub vonden we een mooi plekje om te overnachten.
Na een heldere koude nacht, scheen de volgende ochtend de zon uitbundig, zodat de temperatuur al snel opliep. Er was een zacht windje, precies genoeg om lekker te kunnen zeilen. Er streek een prachtig licht over de Waddenzee.

Het tij was ongunstig om over zee buitenom Texel en Vlieland door te varen, dus zijn we de Waddenzee opgegaan om 'binnendoor' te gaan. Daardoor hadden we een hele dag stroom mee.
Ondertussen begon het zelfs warm te worden. De fleecetruien konden uit, en de korte broek kon al aan! Een zomers voorproefje?

We varen vanuit Den Helder de Waddenzee op, en later op de dag weer de Waddenzee af naar Vlieland. Je moet bij zo'n tocht altijd een wantij over, dat is de ondiepte achter de eilanden, waar de getijstromen van weerszijden elkaar tegen komen. Bij hoogwater zou er net genoeg water staan zodat we door zouden kunnen met onze diepgang van 2 meter.
Op het wantij ging het allemaal prima, en konden we in één keer door varen. Maar eerder raakten we toch even in de problemen. Bij het hijsen van de spinaker letten we niet genoeg op, raakten we buiten de vaargeul en liepen we aan de grond. Gelukkig was het nog opkomend water en met wat motorkracht kwamen we los en konden we verder varen.
Ook vandaag werd het aan het einde van de dag weer rustiger en viel de wind helemaal weg. Het laatste stukje moest de motor er weer bij aan om de haven van Vlieland te bereiken. Daar liggen al heel wat bootjes in de haven, vermoedelijk vanwege de mei-vakantie. Dat versterkt het gevoel dat ons verlof nu echt begonnen is.

We lopen nog even door het kleine knusje hoofdstraatje van Vlieland. De zon schijnt op de bladeren die net frisgroen uitkomen. Ook hier start het seizoen.