Home Boot Foto's Reactie

16 juni 2014

Heerlijk zeilen

Na een paar dagen heet en weinig wind is het nu fantastisch weer hier langs de noordkust van Spanje. Het is een eindje boven de 20 graden en rond het middaguur steekt er een noordenwindje op van kracht 3 a 4. Soms wat meer uit het westen, soms wat meer uit het oosten, maar steeds heerlijk om langs de kust van Noord-Spanje te zeilen.

Veel deining is er niet meer, omdat het in de hele Golf van Biskaje rustig is. Het zeilen is hier niet moeilijk, voor wat betreft de navigatie. Gewoon een eindje uit de kust blijven en daar is alles diep. Stroming staat er niet erg veel, zodat eigenlijk het enige waar we op moeten letten is of er wel genoeg water in de haven is als we aankomen. We proberen steeds een eindje voor hoogwater aan te komen. Dat valt deze periode aan het einde van de middag, dus dat is perfect.
Ondertussen genieten we van de fantastische uitzichten op de bergen tot zo'n 1000 meter hoog die hier landinwaarts liggen. En omdat we op het heetst van de middag op zee zitten, ontlopen we precies de ergste hitte in de haventjes.

Na Gétaria zijn we doorgevaren naar Léqueitio, een volgend klein plaatsje langs de kust. In het haventje waren niet veel faciliteiten om af te meren, maar langszij een Fransman vonden we toch een prima plekje. Ook hier weer het prachtige strandje direct naast de haven, dus opnieuw lekker zwemmen. Met laag water konden we naar het eilandje voor de kust lopen, dat de haven afschermt van de zee.
Van Léqueitio zijn we naar Bilbao gevaren, of eigenlijk naar Getxo een klein eindje daarvandaan, waar een grote jachthaven is. En natuurlijk hebben we Bilbao en het Guggenheim-museum bezocht. Dat gebouw is werkelijk prachtig.

Maar ook de stad is mooi. We keken in heel Bilbao onze ogen uit. Mooie gebouwen, heel bijzondere architectuur. Zowel in de stad, als langs de kust waar enorme villa's zijn gebouwd in het begin van de vorige eeuw. Niet alleen groot, maar ook heel erg mooi.
En 's avonds hebben we in een terrasje met een hoop spanjaarden gekeken naar 'de' voetbalwedstrijd. We waren net op tijd om Nederland met 0 - 1 achter te zien komen, en toen werden we een beetje stil. Maar daarna hebben we (als enigen) een hoop lawaai gemaakt, en werden de Spanjaarden steeds stiller. Na afloop kregen we, heel sportief, van diverse gasten de felicitaties.
Ook de dag erna konden we nog van een sportwedstrijd genieten. Roelien deed mee aan het NK Boulderen. We konden dat in een internet cafe via streaming video volgen. Heel spannend was het en we zagen Roelien een prachtige derde plaats halen.

Van Bilbao in één keer door naar Santander, ook zo'n roemruchte plaats. Santander heeft een rijk watersport verleden, en ook dit najaar zijn er weer belangrijke wedstrijden. De tocht ernaartoe was heerlijk, gewoon lekker doorzeilen met een goede wind.

Santander ligt aan een prachtige grote baai. We zijn de eerste de beste jachthaven ingeschoven, want daar zou een goede watersportwinkel zijn. Maar laat die nu net verplaatst zijn. We missen nog wat navigatie-info, en die wilden we aanvullen, maar de volgende dag dus naar een andere jachthaven. Daar heel wat rondgezocht, maar ook niks gevonden. Met wat kopieën uit de gids van het havenkantoor gaan we voorlopig maar even verder.
Het zwemmen heeft Evert geen goed gedaan, want zijn oren zijn helemaal dicht gaan zitten. Eerst geprobeerd het te verbeteren met wat spray en zo, maar het werd alleen maar erger. Uiteindelijk een spuitstuk op de doucheslang gemonteerd en daar gewoon met waterkracht de oren schoongespoten. Probleem opgelost, en een dokersbezoek voorkomen.