Home Boot Foto's Reactie

13 mei 2014

We varen weer

Na 7 dagen in Cherbourg verwaaid te hebben gelegen konden we vandaag weer verder. De wind was nog best stevig, een goede windkracht 5, waar we precies tegenin moesten. Maar we konden nu vandaag weer een stukje opschieten naar het zuiden. Wind tegen dus, maar wel met een prachtig zonnetje.
Rond 10 uur vertrokken we uit Cherbourg. Een rif in het grootzeil, en de fok ook een stukje ingedraaid, daarmee ging de ZEE/DELER er prima door. Gaandeweg kregen we steeds meer stroom mee. Rondom Cap de la Hague, in de buurt van Alderney, lopen de sterkste zeestromingen van Europa. Dat hebben we gemerkt. Het liep steeds meer mee, en af en toe kolkte de zee behoorlijk. Op het sterkst hadden we een stroom van 7 knopen mee, waar we een eigen snelheid halen van een knoop of 6. Omdat het best stevig woei, waren de golven hier en daar spectaculair. Net alsof je in een rivier met een stroomversnelling zit, maar ja, dan wel een paar kilometer breed en golven van een meter of 3. Maar de ZEE/DELER stuiterde er geweldig overheen, en met zoveel stroom mee hadden we dus een snelle oversteek.

We zijn in één keer doorgevaren naar Guernsey. Ook daar moesten we nog goed op de stromingen letten, want die trokken ons naar allerlei enge onderwaterrotsen toe. Maar ook daar kwamen we goed langs. Met nog een paar stevige windvlagen als afsluiting, zijn we uiteindelijk St Peter Port ingedraaid. St Peter Port is de hoofdplaats van Guernsey en in het haventje is altijd een gezellige bedrijvigheid van veerponten, vissersboten, ferries en pleziervaart. In de jachthaven liggen we lekker beschut binnen de pieren, waar bovenop Castle Cornet is gebouwd.

Komende dagen ziet het weer er rustig uit, misschien wel iets te rustig. Maar we gaan weer zien of we een slag verder naar het zuiden kunnen maken.
Nu eerst even kokkerellen en lekker eten.