Home Boot Foto's Reactie

20 augustus 2018

Terug in Thuishaven.

Na een tocht dwars door en langs Nederland, met opnieuw wisselvallige omstandigheden zijn we maandag 20 augustus teruggekomen in onze thuishaven Goes.
Vanuit Harlingen zijn we tegen stevige wind in over de Waddenzee naar de sluizen in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand gevaren. De vaargeul is daar smal, zodat we dat stuk op de motor moesten varen. Na de sluizen hadden we ruim water en konden we weer zeilen. Door de harde wind stonden er forse golven, immers met de zuidenwind was deze hoek van het IJsselmeer de lagerwal. Het was grijs en regenachtig en af en toe trok het helemaal dicht. Maar het was mooi om te zien dat de grote klippers van de bruine vloot ook aan het zeilen waren. We zagen groepen jongeren aan de vallen en schoten trekken. Aan het einde van de dag werd het wat rustiger en toen we in Enkhuizen afmeerden flauwde de wind helemaal af.
De volgende ochtend vertrokken we bijtijds om richting Amsterdam te varen. Eerst was er een mooi zacht windje, maar dat hield er al snel mee op, waarna we verder op de motor gingen waarbij we 'Het paard van Marken' passeerden.

Vervolgens motorden we verder over het IJ door Amsterdam via het Noordzeekanaal naar IJmuiden. Seaport Marina ligt in IJmuiden buiten de sluizen en er was plaats zat om te overnachten. Daar krgen we nog even familiebezoek, wat natuurlijk altijd erg fijn is.
De volgende dag was er weer meer wind, windkracht vijf uit het zuidwesten. Die windsterkte is nog net te doen om tegenin te varen. Met lange slagen langs de kust voeren we langs Zandvoort, Noordwijk en Scheveningen. Voor de dag erna werd er op zee windkracht 7 voorspeld, en daar wilden we niet in terechtkomen, dus zijn we doorgevaren naar de Nieuwe Waterweg. Op het laatst stond er veel stroom tegen, maar het lukte om tussen de pieren te komen en richting Rotterdam te varen. Het was al jaren een wens om eens vanaf zee Rotterdam binnen te varen en nu kwam het heel goed uit, dus daar waren we blij mee. De Nieuwe Waterweg op hadden we wind en stroom mee, en toen werd het ineens heel mooi en comfortabel varen. De zon ging onder en het werd langzaamaan donker, zodat we uiteindelijk prachtig tussen alle lichtjes van de Rijnmond doorvoeren.

Via de Oude Maas kwamen we bij de jachthaven Rhoon, waar we rond een uur of elf afmeerden en moe en voldaan in bed rolden.
De volgende dag woei het inderdaad hard. We waren blij dat we in de beschutte binnenwateren zaten en door konden varen. Via het Spui, het Haringvliet en het Volkerak kwamen we uiteindelijk op de Oosterschelde. En dat voelt echt als ons thuiswater.
Na een nachtje in Kats kon ter plekke door de werfbaas de schade opgenomen worden die we in Brunsbuttel op hadden gelopen. Die kan ergens komende weken wel worden gerepareerd. Vervolgens zeilden we over de Oosterschelde naar het Goese Sas. Het laatste stukje ging over het kanaal naar Goes, waar we in de verte de televisietoren zagen als laatste punt om naar toe te varen.

Nu ligt de ZEE/DELER weer afgemeerd op zijn vaste ligplaats in Goes. We hebben er een prachtige reis van bijna 4 maanden op zitten. We hebben genoten van alles wat we meegemaakt hebben en de vele mensen die we ontmoet hebben. Noord-Duitsland bleek een prachtig zeilgebied te zijn. Polen en de Baltische staten waren zeer bijzonder om te bezoeken en om wat mee te krijgen van de recente geschiedenis in die landen. De eilandenrijken van Finland en Zweden waren werkelijk fantastisch om in te zeilen, toch wel zo'n beetje een zeilersparadijs. Kopenhagen, maar ook de andere grote steden waren mooi om te bezoeken. En het deed ons zeer goed om in de laatste weken familie en vrienden aan boord te hebben die mee genoten van heerlijk zeilen in Denemarken met een hittegolf als kers op de taart. De terugtocht via de Duitse bocht en langs en door Nederland was pittig en vermoeiend. We wisten vooraf dat dat het geval zou kunnen zijn, maar ook die tocht volbrengen gaf een voldaan gevoel.

Alles bij elkaar was het opnieuw heerlijk om samen zo lang lekker te kunnen zeilen en talrijke bijzondere plekken en plaatsen te bezoeken. De ZEE/DELER heeft het uitstekend gedaan en is prima geschikt voor dit soort tochten. We hopen nog lang samen te kunnen varen en ook met anderen nog veel plezier te beleven op dit soort tochten of gewoon heerlijk in de deltawateren. We hebben er nog geen genoeg van.