Home Boot Foto's Reactie

13 augustus 2014

Bertha, Batz en een Supermaan

Ook al zijn we dan in bekende vaarwateren terecht gekomen die we al eerder bezochten en waar we ons al een beetje 'thuis' voelen, we maken toch nog weer heel wat nieuwe interessante dingen mee. Het is niet zomaar 'eventjes' naar huis varen.
Zo heeft heel noordwest Europa het restant van de tropische orkaan Bertha over zich heen gekregen. Op land gaf dat buien en overlast, op zee veel wind. En ook wij hebben gemerkt dat Bertha langs kwam. Al een paar dagen van te voren werd aangekondigd dat er zondag 10 augustus veel wind zou zijn bij ons in de buurt. We hebben er dan ook voor gezorgd dat we die dag in een goed beschutte haven lagen. Die haven was Roscoff, waar we met een tussenstop in L'Aber-Wrac'h vanuit Camaret naar toe gezeild zijn. Voor de zekerheid hadden we maar wat extra meerlijnen gebruikt. In de haven ging het allemaal goed, dus niks aan de hand.
Op zondag zijn we niet gaan varen, windkracht 7 en 8 is te veel voor ons. Maar het gaf het de gelegenheid om het eiland Batz eens te bezoeken. Dat ligt vlak voor Roscoff. We waren er al diverse keren langs gevaren iedere keer dachten we 'daar moeten we eens naar toe'. Met onze eigen boot een bezoek brengen is lastig, zo niet onmogelijk, want de getijverschillen zijn groot en daarom is ankeren lastig. En een haventje voor ons is er niet. Maar met een pontje konden we er ook naar toe. De getijverschillen zijn momenteel extra groot en het pontje moest goed opletten om tussendoor de rotsen te varen want we staken op vrijwel laagwater over. Het vaarwater valt niet droog, maar er liggen allerlei rotseilanden en rotsen onder water in, en met laagwater is dat nauwkeurig manouvreren.



Īle de Batz is een alleraardigst eilandje. Een paar kilometer lang, heel wat toerisme, maar ook nog aardig wat landbouw. De aardappelen van het eiland schijnen beroemd te zijn. We hebben ook maar een zakje gekocht. Het mocht dan hard waaien, de zon scheen ook volop, zodat het een heerlijke dag was.

Dat er momenteel zulke grote getijverschillen zijn, komt omdat het 'Supermaan' is. De maan staat momenteel relatief dicht bij de aarde, dus dan zijn de aantrekkingskrachten groter. Het is bovendien op het moment springtij. Het zorgt er voor dat overal het verschil tussen hoog- en laagwater extra groot is. En dat betekent dat ook de zeestromingen extra groot zijn. Waar het normaal een knoop of twee stroomt, zijn dat er nu ineens vier! Als je die mee hebt, dan schiet dat dus heel lekker op. We hadden dat op onze trip van Roscoff naar Treguier. Onze snelheid door het water was 7.1 knopen, maar de snelheid over de grond (SOG) was 11.2 knoop.



Bij onze overtocht van Treguier naar Guernsey, waar we nu zijn, hadden we die sterke stroom echter voornamelijk tegen. Op een afstand van hemelsbreed 52 mijl, moesten we 16 mijl extra varen om ons doel te bereiken. Gelukkig woei het dankzij Bertha nog steeds stevig, een goede windkracht 5 die we bovendien recht achterop hadden, dus was het allemaal niet zo'n groot probleem. Maar het zijn steeds wel factoren om rekening mee te houden.
Hier op Guernsey is het verschil tussen hoog- en laagwaternu zo'n 8 meter. Maar verderop in het Kanaal in de buurt van Saint-Malo is dat verschil wel 13 meter.
Het blijft altijd weer een schitterend gezicht die grote verschillen met hoog- en laatwater. Momenteel liggen we in Beaucette Marina op Guernsey. Op de fotootjes hieronder zijn de verschillende waterstanden verspreid over de dag in het haventje goed te zien.



De haven heeft een drempel waarachter met laagwater het water in de haven blijft staan. Dus op zee wordt het nog lager. Als het water naar binnen komt dan gaat op zeer spectaculaire wijze. De haveningang verandert dan in een soort wildwaterrivier, kijk maar op dit filmpje. Op zo'n moment is er geen sprake van in- of uitvaren. Als het water hoger komt, wordt alles gelukkig weer rustiger en kunnen we toch nog de haven uit, om onze reis te vervolgen.

<< Volgende bericht Vorige bericht >>