Home Boot Foto's Reactie

18 mei 2014

Bretagne aan de Atlantische oceaan

We zijn ondertussen even ver gekomen als we eerder al eens op een gewone vakantie waren: in de omgeving van Brest. Daar steekt Bretagne een eind de oceaan in, en kun je als het ware de hoek om naar Zuid Bretagne, waar het aan de Atlantische oceaan ligt. Vanuit Roscoff hadden we een behoorlijk spectaculaire tocht 'om de hoek'. Met een noordoosten wind, ging het eerst vlot maar rustig naar de punt. Daar moesten we het Chenal de Four door, een zeestraatje tussen het eiland Ouessant en het vasteland van Bretagne. We hadden daar stroom tegen, maar wind mee, en dat gaf weer spectaculair zeilwater. De wind zette nog even goed door, en dat was prima, want er was ook een stevige stroming tegen. Maar de ZEE/DELER ging er weer prima door heen. Je kunt hier een filmpje zien hoe we er doorheen schuiven.

Nadat we de kaap gerond hadden zijn we naar Camaret gevaren. De volgende ochtend zijn we gelijk weer doorgevaren. Het zeilseizoen is nog maar nauwelijks begonnen, zodat er vaak nog geen havenmeesters te vinden zijn. Betalen voor een overnachting lukt dan ook niet altijd, dus dan varen we maar gewoon verder.
Dit deel van de kust is prachtig om langs te varen. Het is heuvelachtig, en de kust is rotsachtig. In winterstormen beuken hier de oceaan golven tegen aan. Maar nu is het mooi om langs te varen, te bekijken wat er allemaal aan land is. Langs de stranden komt het zomerseizoen op gang. De badgasten zij alweer in badkleding en een enkeling waagt zich weer in zee.

Na Camaret zijn we via de Raz de Seine doorgevaren naar Audierne. Audierne is een alleraardigst klein plaatsje aan de monding van een riviertje, met een klein jachthaventje. In het lokale hotel hebben we het feestelijk Bretons diner genoten om de verjaardagen van Maud, Ellie en Michael te vieren. Het was geweldig lekker, met veel vis, geroosterde groente, heerlijk fruit, etc. Allemaal ingredienten van Bretonse origine. Zo leven we op afstand mee met de familie.
De volgende etappe voerde ons naar Benodet. Onderweg zwommen er opnieuw dolfijnen rond de boot, en deze keer lukte het ze te filmen. Het filmpje kun je hier bekijken.
Het is ondertussen prachtig weer geworden. Een beetje weinig wind om te zeilen, zodat de motor af en toe aan moet. Maar op zo'n mooie zondag gaan veel Fransen ook graag zeilen, zodat we langzamerhand wat meer andere boten zien zeilen. Het is een gezellige drukte in Benodet. Er zijn mooie stranden, en daar mogen de Fransen graag naar toe gaan. Tegen de avond komen alle zeilboten weer terug van zee. Velen zijn naar Les Iles de Glenans geweest. Daar zijn de enige koraalstranden in Europa. We hopen ze morgen te gaan bezoeken.