Home Boot Foto's Reactie

8 augustus 2014

Lage druk en regen

Afgelopen dagen zijn we een aardig stuk noordelijker gekomen; en dat merken we! We zijn aangekomen in de streek waar in augustus regelmatig lage druk is, het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk. En dat betekent: buien en regen.

Het Azoren-hoog heeft zich zo ver teruggetrokken dat we al een eerste bui over ons heen kregen toen we in Lorient van het ene naar het andere haventje verkasten. We zagen de bui niet aankomen, maar net toen we buiten de haven waren, barstte de bui los. Snel regenjasje aan en doorvaren. Een halfuurtje later toen we net weer aangemeerd waren was de bui weg en kwam de zon weer tevoorschijn. En die bakte gelijk weer lekker door.
's Avonds ging het echter weer langdurig regenen en sindsdien hebben we al heel wat buitjes gehad. We zijn ondertussen in L'Aber-Wrac'h, een leuk klein plaatsje aan een rivier in Noord-Bretagne, net de hoek om bij Brest. Er was niet veel wind vandaag, maar met de stroom mee konden we toch lekker zeilen. Maar we waren nog niet afgemeerd of het ging stevig doorregenen. Evert ging nog even onderuit op het natte dek tijdens het afmeren, maar de schade lijkt mee te vallen.
En als het regent, weten we ook weer precies waarom we een stevige buiskap op de boot hebben.

Maar het is niet alleen maar regen. Tijdens het ronden van 'de punt van Bretagne' hadden we prachtig weer, een mooi windje en een lekker zonnetje. De rotspunten die daar in de buurt van Camaret-sur-mer in zee steken zijn een prachtig gezicht.

Nu we weer in bekender vaarwater zijn, hebben we het gevoel dat we echt op weg zijn naar huis. We hopen nog wat lekkere zeildagen te hebben en over een week of twee af te meren in Wolphaartsdijk.