Home Boot Foto's Reactie

29 juli 2014

Terug in de Vendée

Op de heenweg waren we al langs de Vendée gezeild, maar nu komen we er opnieuw langs en bezoeken we plaatsen die we op de heenweg niet hebben aangedaan. De Vendée is het stuk van Frankrijk tussen de Loire en de Gironde. De kust is veelal laag, met rotsen en stranden.
De Vendée heeft een grote zeiltraditie. Het ligt dan ook prachtig aan de oceaan met heel wat havens. Het beroemdste zeilevenement is hier ongetwijfeld de Vendée Globe, de zeilwedstrijd non stop rond de wereld met één persoon per boot van ongeveer 18 meter. Meestal moet meer dan de helft van deelnemers opgeven, zo zwaar zijn de omstandigheden. Maar als de winnaar in Les Sables d'Olonne arriveert, dan staan er tienduizenden mensen op de kade om die toe te juichen.
Na onze oversteek van de Golf van Biskaje arriveerden we in Les Sables d'Olonne en hebben daar een paar leuke dagen gehad. Overdag hebben we een mooie fietstocht in de omgeving gemaakt. Plaatselijk wordt daar nog zout gewonnen uit de zee.

Op de boulevard zijn 's avonds artiesten aan de gang, muziek, dans, clowns, vuurspuwers, etc. Ze verdienen allemaal een klein centje, maar zorgen voor een heel gezellige sfeer en trekken veel publiek.

De tweede avond was het helemaal prijs. Direct voor onze boot op de kade ging een bandje leuke oude rock and roll nummertjes spelen. Dat viel goed in de smaak bij ons en vele anderen. Op een gegeven moment werd er volop gedanst op het havenplein. Kijk hier voor hoe het er aan toe ging.
Na Les Sables d'Olonne zijn we naar het eiland Noirmoutier gevaren. Ook nu weer aan de wind, maar daar zitten we al helemaal niet meer mee. Ook hier twee nachtjes gebleven en overdag een fietstocht gemaakt. Ook hier zoutpannen, maar ook grappige oude plaatsjes met droogvallende haventjes, etc.

Van Noirmoutier opnieuw een dagje aan de wind (maar nu wat meer wind) naar La Turballe, een klein plaatsje met een behoorlijke vissersvloot en een jachthaventje. We waren gewaarschuwd dat er maar weinig plaats was in het haventje, maar dat viel behoorlijk mee en we kregen een prima plekje. In de loop van de middag en avond stroomde het wel behoorlijk vol, maar de havenmeesters bouwden alles netjes dicht, zodat ieder gaatje in de haven gebruikt werd.
Morgen varen we naar Crouesty bij de ingang van de Golf de Morbihan. We waren daar al eerder, maar het is een mooie plek voor ons afspraakje met vrienden, die we daar zullen ontmoeten.