Home Boot Foto's Reactie

6 juli 2014

In Portugal

Vandaag zijn we in Portugal aangekomen. We wisten bij vertrek uit Nederland niet of we Portugal zouden halen, maar dat is dus nu gelukt. Waarschijnlijk zullen we niet veel verder langs de Portugese kust trekken, maar we vinden het erg leuk om toch minimaal één Portugese haven aangelopen te hebben.
Toen we de grens passeerden, midden op zee, moesten we de bezoekersvlaggetjes wisselen. De Spaanse opruimen en de Portugese hijsen. Kijk maar hier.
Maar eerst hebben we nog de laatste Spaanse ria's bezocht. Van Combarro zijn we een klein stukje gevaren naar de Illas de Cies. Dat zijn werkelijk een paar prachtige eilandjes voor de ingang van de ria de Vigo.

We zijn er voor anker gegaan voor een strandje. En dan natuurlijk met het bijbootje naar de kant en een wandelingetje over het eiland. De eilanden zijn een natuurgebied, maar er wordt wel wat gekampeerd, en er zijn vooral dagjestoeristen die met pontjes af en aan komen.
De ankerplaats was goed beschut, zodat we er een nachtje zijn blijven liggen. In de nacht stak de wind op, en ging het regenen, maar we lagen prima. De volgende ochtend was alles hartstikke grijs en mistig, we zagen nauwelijks wat om ons heen. Na een paar uurtjes trok het wat op, en zijn we een paar mijl verder gevaren naar Baiona. Dat is zo'n beetje de zuidelijkste Spaanse havenplaats voor Portugal. Maar het was heel raar weer. Stuifregen, waar soms een zonnetje doorheen scheen, dan weer windvlagen en dan weer niks. En de hele tijd lauwwarm. We zijn maar niet verder gegaan, ook al omdat het verder tegen de wind in zou zijn geweest.
Baiona is een leuk plaatsje. Columbus is er weer in Europa aangekomen, nadat hij Amerika ontdekt had. Het heeft een mooi fort ook nog uit de tijd van Columbus, en leuke oude straatjes met verschillende heel oude kerkjes. Het avondeten waren mosselen die we zo van de steiger konden plukken. Enorme grote, met schelpen van wel 10 centimeter, en dan ook nog eens ontzettend lekker. 's Avonds hebben we gezellig in een café gezeten en gekeken hoe Nederland uiteindelijk strafschoppen moest nemen tegen Costa Rica. Gelukkig liep het goed af!
En vandaag dus van Baiona de grens over naar Portugal. De zon was terug en de wind was helemaal gedraaid naar het noorden, zodat we het nu voor de wind hadden. Het woei lekker, een stevige windkracht 5. Met een rif in het grootzeil en een uitgeboomde fok lag de boot prima in balans en gingen we er met een lekkere vaart overheen.
Na de Spaanse ria's is de kust van Portugal ineens helemaal anders. Er is oceaan, en na stranden of rotsen is er een aaneengesloten kust, met heuvels in het binnenland.

Wat varen betreft een stuk saaier, want je kunt er alleen maar langs. Maar het blijft voor ons interessant om naar te kijken, al die hoge kusten, met bergen landinwaarts en stadjes langs de kust. Zoveel anders dan de Nederlandse kusten die we gewend zijn.
Waar rivieren in zee komen, zijn vaak kustplaatsjes met een haven. De meest noordelijke in Portugal is Viana do Castelo. En daar zijn we binnengelopen. We konden nog net een plaatsje vinden in het jachthaventje.

Evert ging zich melden bij de havenmeester, en deed dat natuurlijk in het Portugees. De havenmeester helemaal gelukkig en vol met complimenten, want zoveel buitenlandse gasten die een mondje Portugees spreken krijgt hij niet.
Viana do Castelo lijkt een heel aardig plaatsje. We hebben er een klein beetje in rondgelopen, en het ziet er ontzettend anders uit dan de Spaanse plaatsen.

Misschien was het omdat het zondagmiddag is, maar alles ziet er heel schoon en netjes uit en de mensen hebben allemaal hun beste kleren aan, terwijl ze door het stadje wandelen of op de terrasjes zitten. En verder zijn er heel andersoortige gebouwen, veel met de Portugese tegeltjes op de muren, ook een beetje moors achtige stijl. Morgen gaan we het allemaal nog eens uitgebreider bekijken.