Home Boot Foto's Reactie

15 mei 2014

Dolfijnen

Alles is ineens anders dan een paar dagen terug. Toen hadden we veel wind en konden we niet varen. Nu is het perfect zeilweer, schieten we lekker op, en om het allemaal nog mooier te maken, werden we verwelkomd door een school van wel 20 dolfijnen.
Gisteren vertrokken we vanaf Guernsey met een mooi zacht noordwesten windje, zodat het een gemakkelijke koers was naar Noord Bretagne. De wind was wat meer en wat minder, maar we konden de hele tijd lekker voortgang maken. En ook de stroom hielp ons weer een eind de goede kant op. Tegen het einde van de middag, al vlak onder de kust van Bretagne zwom er ineens een dolfijn met ons mee. En toen nog een, en nog een, en toen een heleboel. Met een stuk of vier tegelijk doken ze onder de boot door, en zwommen ze vlak voor de boeg uit. Een eindje verderop sprongen ze uit het water. Zowat een halfuur hadden we gezelschap.

We hadden eerder in deze streken wel eens een paar dolfijnen in de verte gezien, maar nog nooit zoveel bijeen en zo vlak bij. Het water is hier knalhelder en als de zon er in schijnt zie je die beesten tot wel een meter of 5 diepte. We vonden het geweldig.
Na alle opwinding zijn we door gevaren naar Les Sept Iles, dat is een klein eilanden groepje, vlak voor de kust bij Ploumenach. Het was ondertussen heel rustig weer geworden, en we wisten dat in de luwte in een baaitje een meerboei ligt, en daar zouden we mooi kunnen overnachten, zodat we de volgende dag weer gemakkelijk verder zouden kunnen. De boei lag er nog, en er lag nog niemand aan. Dus we hadden een mooi plekje voor de nacht.
Les Sept Iles is een prachtig natuurgebied met heel veel vogels, vooral Jan van Genten, maar ook zeekoeten, meeuwen en allerlei anderen soorten. Ook stak er nog een zeehond zijn kop boven water, vlak naast de boot. Prachtig plekje dus. Mooi genoeg voor een selfie met een paar verwaaide koppen.

Vandaag de 15e mei was het makkelijk vertrekken van het boeitje. Nu was er wel een heel zacht windje in de ochtend, maar gelukkig hebben we dan de grote gennaker die ons dan vooruit kan trekken. Wat later ging het nog lekker doorwaaien, zodat we nog vlot in Roscoff aankwamen.
Roscoff is een plaats met veel historie in visserij, ferries en dergelijke. Een paar jaar terug is er een mooie jachthaven verschenen. Toen we er eerder waren was het allemaal nog in de maak, en moesten we onze weg vinden tussen de bouwketen. Maar nu is het schitterend geworden. Op een of andere manier heel erg Frans. Niet zomaar wat havengebouwen, maar echt prachtige architectuur. En ook de ferrie-haven en eigenlijk het hele stadje hadden een opknapbeurt gekregen. Roscoff is ineens getransformeerd van een onderkomen plaatsje naar een zeer plezierige havenstadje, prachtig gelegen achter Iles de Bats.